Neem contact op

Margriet Van Engelen

Na het behalen van de avondopleiding Atheneum ging Margriet zich via een breed pad vormen in de kunst. Ze krijgt les van de beeldhouwers Aart Lamberts en Karel Gomes op hun ateliers. Op de kunstacademie in Rotterdam en de Vrije academie in Den Haag waren het respectievelijk de beeldhouwers Frans Fritschy en Rudy Rooyakkers die aan deze vorming bijdroegen. De befaamde bronsgieter Herman Joosten geeft haar 3 jaar les in het gieten van brons. Haar interesse lag toen vooral op het ruimtelijk vlak, maar langzamerhand krijgt kleur steeds meer haar belangstelling. Ze wil dit niet meer loslaten en kiest op de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht (avondonderwijs 3,5 jaar) voor schilderen. Daarna krijgt ze begeleiding van de schilder Arnold Detz. Haar eigen weg in de kunst vindt ze door een beeldcorrespondentie te voeren met Edith Bons met als experiment "Papier". Vanaf 1994 heeft ze een groot aantal exposities op haar naam staan zowel in het binnen- als buitenland en nam ze deel aan verschillende kunstmanifestaties. Ze was curator van de expositie "Papier"bij de Kunstuitleen in Alkmaar en was lid van de werkgroep, die een virtuele kunstenaars -uitwisseling met Rusland organiseerde in het kader van de viering van het Ruslandjaar 2013 in Zaandam. Ze coördineerde een groot samenwerkingsverband wat uitmondde in de tentoonstelling Vrede en Vrijheid in het kader van de 70-jarige herdenking van 4 en 5 mei 2015., een tentoonstelling die in breed samenwerkingsverband werd opgezet, waarbij 35 beeldende kunstenaars en vele dichters aan meededen evenals en waar tevens Amnesty International afdeling Zaanstad en de stedelijke afdeling van stichting 4 en 5 mei en fluxus hun bijdrage aan leverden.
Na een bezoek aan Ellis Island het emigranteneiland in New York en een beeldcorrespondentie die ze voerde met een collega die geboren was in Indonesië, die in haar werk twee culturen bijeenbracht, leerde ze de cultuur van Indonesië kennen en waarderen, waardoor haar belangstelling voor andere culturen was gewekt. Haar bezoek aan grenslanden en de interesse voor de historie ervan confronteerde haar met dictatuur, oorlog, vervolgingen en discriminatie. Dit raakte haar zo erg, dat dit zijn weerslag kreeg in haar werken. Het vluchtelingen vraagstuk ging haar bezighouden en ze zocht naar de achtergronden hiervan. Literatuur over het wegtrekken van mensen uit hun vertrouwde omgeving in het verleden had ze altijd gehad. Het leek of veel puzzelstukjes samenkwamen, waardoor de het thema "Verandering" niet meer wilde loslaten. Ze merkte, dat alle veranderingen met elkaar samenhingen. Nadat ze over de complexe achtergronden van de oorlog in Syrië ging lezen bleek zelfs dat klimaatveranderingen hier een rol bij speelden.
Ze raakt gefascineerd door de blikvelden van de mens, die zich kunnen verbreden of vernauwen en die van invloed zijn op de tijdgeest. Ze ging objecten maken en plaatste die op spiegels, waardoor ze leken te veranderen. Ze nodigt de toeschouwer hiermee uit om te ervaren hoe verrassend het is om met meerdere blikvelden te kijken naar iets of iemand. Als die blikvelden zijn belangrijk. Ze laat dit in het klein zien, maar naar haar mening zijn dingen in klein verband vaak hetzelfde als die in groot verband. De objecten en reliëfs zijn gemaakt van metaalgaas, dat krachtig is maar toch kwetsbaar oogt. Het wordt getransformeerd tot werken, die soms de strakke geometrie van het materiaal benadrukken en de ander keer meer organisch lijken te zijn. Het strakke ritme van het gaas wordt vaak onderbroken, waardoor er een meer oganisch geheel ontstaat en met de transparantie ervan wordt door het doorweven met papier, aluminium folie, of meet repen schildersdoek of glasvezel een spel gespeeld van ruimte, openheid en verdichting.
Margriet werkte lange tijd met geschept papier, eerst in het plaate vlak, daarna ruimtelijk Ze merkte dat haar talenten vooral lagen op het ruimtelijk vlak. Na enkele jaren het geschepte papier met draad ook ruimtelijk verwerkt te hebben werd ze allergisch voor de textiellijm waarmee ze papier kon verharden. Haar laatste werk met papier en draad leek een beetje op gaas, wat haar op het idee bracht om metaalgaas te gaan gebruiken, wat ze ging doorweven met papier of schilderdoek in combinatie met glasvezel. Ze is nu op zoek naar een combinatie van glasvezel met tekeningen en hout.
Vanaf 1994 heeft ze een groot aantal exposities op haar naam staan in binnen- en buitenland, en nam ze deel aan kunstmanifestaties. Zie info website: www.margrietvanengelen.nl
Deel deze pagina via: