Neem contact op

Sonja Steensma

Sonja Klijnstra Steensma geboren in 1957 te Kurri Kurri in Australiƫ
Sinds 1987 woont en werkt zij in Warns. Aan de lerarenopleiding Ubbo Emmius
te Leeuwarden volgde zij in de richting "Tekenen en Textiele werkvormen"
Sonja schildert in een gemengde met acryl, olie pastel, pen en inkt.
Het zijn veelal snelle impressies, in een vlot handschrift uitgevoerd op papier.
De onderwerpen die zij tekent en schildert, komen meestal voor in haar directe
omgeving. Vooral de dieren rondom de boerderij zijn voor haar een geliefd onderwerp. Maar de omgeving van Warns met zijn uitgestrekte weilanden, slootjes, hekken, verscholen boerderijen, daken, huisjes en kerktorens weten haar te boeien.
Al tijdens haar opleiding was het buitenleven haar favoriete onderwerp.
Zij schilderde veelal in zwart/ wit en op groot formaat o.a. koeien in de mist.
Na haar opleiding is Sonja een tijdlang onderzoekend bezig geweest met kleur en het vergrijzen ervan, textuur en combinaties van materialen. De schilderijen vallen op door hun sfeer, die soms drukkend, dan weer verlaten of krachtig is.
Vanaf 1990 is Sonja zich gaan toeleggen op het maken van snelle impressies in tekenpen. Deze impressieve tekeningen kenmerken zich door en trefzekere vlotte lijnvoering en zijn heel open en levendig.
Door deze techniek te combineren met andere materialen ontstaat er langzamerhand een heel eigen gemengde techniek. Deze laat ruimte voor de snelle lijnvoering en openheid, maar ook voor kleuren en textuur.
Momenteel zoekt Sonja naar deze elementen ook in haar schilderijen op papier zowel op doek. Door de open ruimtes lijkt het alsof deze schilderijen niet af zijn. Ze legt zich vooral toe aan het schilderijen van vissersboten, daken, tentdaken ( dezen zijn ook in haar directe omgeving te vinden, n.l Stavoren, Scharl...Warns. Wat haar met name boeit aan de boten, daken is het spikkelig uiterlijk, vooral als ze met roest, ...mos bedekt zijn en het liefst in een nevelig omgeving. De roest,... nevel brengt zij tot uitdrukking door textuur in haar schilderijen te gebruiken.
Wat vooral opvalt aan de schilderijen zijn de genoemde open ruimtes, de kleur die ogenblikkelijk een indruk van roest..nevel oproepen en de speelsheid waarin dit wordt weergegeven.
Tegenwoordig gaat Sonja steeds vaker op doek werken, dit was wel even wennen, doordat het een andere manier van werken is, en vooral omdat zij het belangrijk vind haar eigen stijl te behouden.

Deel deze pagina via: